
Zarządzanie wiekiem to element zarządzania zasobami ludzkimi. Polega ono na realizacji różnorodnych działań, które pozwalają na bardziej racjonalne i efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku. Są to działania mające na celu zmianę nastawienia pracowników, dostosowanie stanowisk pracy i rozkładu czasu pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości, zmianę organizacji pracy (w tym zwłaszcza tworzenie zespołów „wielopokoleniowych”), tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji. Ważna jest także promocja zdrowia – projektowanie stanowisk pracy z uwzględnieniem potrzeb i możliwości starszych pracowników, realizacja programów edukacyjnych dotyczących profilaktyki zdrowotnej, regularne badania lekarskie. Działania te biorą pod uwagę zmniejszanie się zdolności psychofizycznych przy wzroście doświadczenia oraz wiedzy zawodowej i życiowej.
Korzyści przedsiębiorstw to m.in. zwiększenie produktywności, poprawa relacji w zespole pracowniczym, lepsza obsługa starzejących się klientów. Poprawa zdrowia oraz podniesienie umiejętności starszych pracowników są korzystniejsze dla pracodawców od ich zwalniania lub przenoszenia na wcześniejsze emerytury. Korzyści dla pracowników to poprawa samopoczucia, pozytywne nastawienie do pracy, świadomość produktywności, poprawa stosunków międzypokoleniowych, większa gotowość do uczenia się i rozwoju. Istotne czynniki sukcesu takich działań to szkolenie średniego nadzoru, współpraca przedstawicielstw pracowniczych oraz zaangażowanie wszystkich pracowników w proces zmian.
Irena Wolińska, Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Rynku Pracy S-TO-S